تحقق عدالت آموزشی با شرکت در امتحانات نهایی کیفیت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



محمد حاجی محمدجعفر مشاور و برنامه ریز درسی در برو وی در خصوص رابطه کنکور با عدالت آموزشی به خبرنگار مهر گفت: شاید بتوان تعاریف متفاوتی از عدالت آموزشی ارائه داد. اما تعریف من از عدالت آموزشی این است که هرکس باید آنچه را که لیاقتش را دارد به دست آورد. طرح قدیمی کنکور هم مثل هر دانشی بود فرا گرفتن مهم نیست چقدر تلاش کرد؛ او نتیجه درستی گرفت. در طرح جدید ممکن است در جایی که امتحانات نهایی خوب پیش نرود، یک جا خطایی رخ دهد و عدالت زیر سوال برود.

این فعال در حوزه عدالت آموزشی گفت: کیفیت و سلامت امتحانات نهایی باید رصد شود; امتحانات پایان ترم بخشی از نتیجه تلاش دانش آموزان برای قبولی در دروس پرطرفدار است. در صورتی که مسئولین بتوانند بر این امتحانات نظارت داشته باشند و کیفیت امتحان و کیفیت امتحان را نیز رعایت کنند صدا و دقت در شرکت در کنکور سالهای گذشته; صد در صد نتایج داوطلبان میزان تلاش را نشان می دهد.

وی با اشاره به تاثیر مثبت معدل در نتیجه کنکور در سال های گذشته گفت: گفته می شد بخشی از معدل دانش آموزان تاثیر مثبت دارد. در عمل، اثر مثبت ارزش کمی داشت. در نتیجه معدل وزنی دانش آموزان تاثیر چندانی در قبولی آنها در کنکور رشته های پرطرفدار نداشته است.

این کارشناس آموزشی گفت: در طرح جدید گفته شده است که نمرات امتحانات نهایی تا ۶۰ درصد نتایج کنکور دانش آموزان را تشکیل می دهد. پس اگر امتحانات نهایی با دقت برگزار شود از نظر عدالت آموزشی مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: عدالت آموزشی در نظام آموزشی قدیمی کشور زیر سوال رفته است. مثلا درصدهای یک درس زیست شناسی علوم بیان شد فرا گرفتن کسانی که در یک مدرسه غیرانتفاعی با معلمان برند کشور تحصیل می کنند. دانش آموزی که در یک منطقه محروم با معلمان کمتر مختصر تحصیل می کند. او برابر نبود و عدالت در خطر بود. حضور دانش آموز در مدرسه غیرانتفاعی طبیعی است. شرایط مختلف با دانش فرا گرفتن او در یک شهر داشت.

این مشاور تحصیلی تلاش را یکی دیگر از جلوه های عدالت آموزشی عنوان می کند. وی گفت: اما در طرح قدیم برای شرکت در کنکور، هر دانش آموزی با هر وضعیت مالی اگر تلاش می کرد، می توانست نتیجه خوبی بگیرد. در این راستا به اجرای صحیح آزمون های دانش پایانی امیدواریم فرا گرفتن نتیجه دلخواه را بدست آورید.