صنعت داروسازی کشور از بیماری های خودرو رنج می برد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



وی افزود: سازمان غذا و داروی آمریکا اخیراً پس از انجام سه مرحله تحقیقاتی، داروی جدیدی را برای درمان بیماران مبتلا به هموفیلی با ضریب ۸ کمبود تأیید کرده است که مشخصه آن در مقایسه با داروها نیم هفته یک هفته است. احمد قویدل گفت. مهر. این موجود که نیمه عمر آن تا ۱۲ ساعت است، تفاوت بزرگی در درمان بیماران مبتلا به هموفیلی در سراسر جهان ایجاد می کند.

وی افزود: بیماران هموفیلی با درمان پیشگیرانه (پیشگیریممکن است با استفاده هفتگی از این دارو زندگی عادی تری را تجربه کنند و کیفیت زندگی آنها تا حد زیادی بهبود یابد.

وی ادامه داد: هر بار که به دستاوردهای علمی جامعه هموفیلی ایران فکر می کنیم، این سوال طبیعی برای بیماران هموفیلی مطرح می شود که بالاخره چه زمانی این داروها در دسترس خواهند بود؟ مثلا پزشکی”هملیبرا«امکان تزریق ماهی یک بار سال هاست که در بازار دارویی دنیا حضور دارد و حتی فرصت ورود به لیست داروهای کشور را پیدا نکرده است و اخیراً فرمول این دارو در کشور به ثبت رسیده است. با توجه به هزینه بالای آن در حال حاضر و صرفه اقتصادی در آینده، این دارو تنها با حمایت ۱۰۰ درصدی دولت در دسترس بیماران قرار خواهد گرفت. دولت تنها کسی است که می تواند چنین تصمیماتی بگیرد. هزینه و فایده یک موضوع تصمیم گیری منطقی گیر دولت ها نگران داروهای جدید هستند.

مدیرکل سابق مرکز هموفیلی ایران در تشریح آسیب های رویکردها و سیاست ها می بینم وی در حوزه دارو و تولید داخلی افزود: متاسفانه صنعت داروسازی کشور از بیماری صنعت خودرو رنج می برد. حمایت بی چون و چرا از تولیدات داخلی و فروشندگان انحصاری آن و خرید تضمینی دولت از آنها از یک سو هرگونه انگیزه برای پیشرفت در این صنایع را از بین می برد و از سوی دیگر با تایید واردات داروهای مشابه ساخت داخل کشور. . واردات داروهای جدید و حمایت دولت از آنها با مشکل مواجه شده است.

وی ادامه داد: هر چه شرکت های داخلی تولید کنند، دولت است می خرد. متأسفانه سازمان های بیمه گر افتادن ما در کشور حرفه ای نداریم که حداقل برای درآمدش متأسف باشد و زیر بار حمایت بی منت از داروهای تولید داخل نرود. سازمان اصلی تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایران بیشترین سازمان های بیمه گر افتادن آنها ذاتاً دولتی و تابع هستند توسعه سیاست های من دولت هستم در چنین شرایطی صنعت دارو رونق نمی گیرد، صنعت داروسازی کشور زمانی رونق می گیرد که رقیب داشته باشد. صادرکننده دارو در خارج از کشور است. شرکت ها باید برای صادرات تایید شوند های از طریق بین المللی دریافت کردن. دسترسی به فناوری های جدید.

قویدل گفت: متأسفانه “بازار یابی”، واحدی است که در صنعت داروسازی کشور غایب است، زیرا عملاً نیازی به آن ندارند. دولت خریدار معتبر و تضمینی تولید آنهاست و مردم مصرف کننده اجباری هر نوع تولیدی هستند. وحدت بازار یابی اساساً عملی نیست. وظیفه این واحدها ارتباط بیشتر با پزشکان، پرستاران و کادر فنی داروخانه است. تلاش برای سفارش به موقع، افزایش تقاضا و درد بی شرمانه آن در پزشکی نیز باید به روشی مشابه برای درمان بیماری در صنعت خودرو اتخاذ شود. صحنه مسابقه باید مشخص و روان باشد.

وی در پاسخ به این سوال که راه حل شما برای درمان بیماری در صنعت داروسازی چیست، گفت: دولت باید بین ۲ تا ۵ سال از تولید داخل حمایت کند و شرط ادامه حمایت گرفتن مجوز بین بین المللی قرار دادن. اصولاً معنایی ندارد که ۱۵ سال، ۲۰ سال از داخلی حمایت کنیم و نتوانیم به سطح کیفی مطلوب برسیم. به عنوان مثال جامعه تالاسمی کشور سال هاست که این حمایت بی چون و چرا از تولید داخلی را تحمل کرده است. می بکش و اعتراضشان به خیابان کشیده شد.

قویدل ادامه داد: اگر گزارش کمبود محصولات باکیفیت در صنعت خودرو در کشور در اثر رصد تصادفات و چندین تصادف زنجیره ای به بالاترین رکن سیستم برسد، در حوزه پزشکی وظیفه کارشناسان سازمان غذا و دارو است. برای جمع بندی نظرات پزشکان و متخصصان و همچنین بیماران. آنها مستقیماً این داروها را مصرف می‌کنند و با نظارت بر عوارض جانبی داروها از همه جنبه‌ها از جمله هزینه و فایده و مقایسه قیمت، گزارش‌های مستندی از این بیماری مؤثر بر صنعت داروسازی تهیه می‌کنند. اگر این گزارش ها با رویکردی جسورانه تهیه شود، بدون شک نیاز به بازنگری در سیاست های جدید در صنعت داروسازی وجود خواهد داشت. تصمیم گیرندگان سیاسی به خودشان شک نکنند، زیرا از هر دری تا انحصار در هر زمینه ای، فساد و رانت از یک در وارد می شود. رقابت کلید شکوفایی هر اقتصادی است.