نقاشی هایی که ناصرالدین شاه و رضاخان می شکستند! / احیای یک هنر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


مهدی طالنی نقاش کافه نقاش که نمایشگاه نقاشی او با عنوان «احیای هنر پرده و کافه نگاری» این روزها در گالری استاد ممیز خانه هنرمندان ایران برپاست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این نمایشگاه توضیح داد: شعبه کار من پارچه فروشی درویشی است، بنابراین باید یادآور شوم که رشته حجاب یکی از رشته هایی است که هم در هنرهای سنتی و هم در هنرهای عامیانه مطرح است. این رشته ۲۰۵ سال قدمت دارد اما ۳۰، ۴۰ سال است که منسوخ شده است، از این منظر پروژه ای به نام احیای هنر حجاب را راه اندازی کردم. در این خصوص باید بگویم که نسخه اصلی که به پرده درویشی معروف است، محتوایی مذهبی و صرفاً عاشورایی داشته است. من در واقع پرده را از طریق تصاویری که قبلا داشتم بازسازی کردم، بنابراین سی، چهل پرده بازسازی شد و به موزه ها و مکان های مختلف مانند دفاتر و کافه ها فرستاده شد.

وی افزود: این هنر دوباره جان تازه ای یافته است به گونه ای که استاد هادی سیف از چهره های ماندگار هنر سنتی که پیش از این معتقد بود نقاشی کافه ای قابل احیا نیست امسال از نمایشگاه بازدید کرد و گفت: این دوره، دوره احیای هنرهای سنتی و حجاب است.» .

نقاشی های ناصرالدین شاه و رضاخان که عادت داشتند پاره شوند!/ احیای یک هنر

این هنرمند گفت: گرچه تمام مکاتب نقاشی ایران شاهنامه نویسی و علوی نویسی داشتند، اما رشته حجاب تنها جنبشی بود که شاهنامه نویسی و علوی نویسی نداشت. به طوری که در این ۲۰۵ سال فقط با نسخه عاشورایی کشیده شد. با این حال اولین نسخه از مکتب شاهنامه و علوی را کشیدم که این خلأ تاریخی را پر کرد. اینکه چرا این منطقه شاهنامه نویسی نداشته و علوی نویسی دلایل خاص خود را دارد، اما پس از ساخته شدن این نسخه ها، دیدیم که فضای این پرده ها که ساختار اسطوره ای دارند، فضایی مردانه است، بنابراین به دلیل نیاز جامعه. ، معتقد بودم که زن باید دیده شود از این رو به مناسبت تکریم و پاسداشت مقام زن اولین نسخه از حجاب درویشی را برای زنان ایجاد کردم که محوریت آن شاهنامه است.

وی با اشاره به روند منسوخ شدن این هنر تصریح کرد: در برهه های مختلف سیاست نظام حاکم بر بقا یا منسوخ شدن عرصه حجاب تأثیر داشت؛ در حالی که در زمان های مختلف، سیاست های نظام حاکم بر بقا یا منسوخ شدن آن تأثیرگذار بوده است. مثلاً ناصرالدین شاه در دوره قاجار جلوی آن را گرفت و حتی رضاخان در دوره پهلوی این تابلوها را پاره کرد، چون نظام سیاسی به سمت سکولاریسم پیش می رفت و می خواستند مشروعیت را به اشکال مختلف از بین ببرند، لذا اساساً مخالفت کردند. این هنر حوزه بعد از انقلاب نیز به دلیل اتفاقاتی بود که رخ داد، یعنی تعطیلی دانشگاه ها، شروع جنگ و غیره، فضای هنری ضعیف شد و این رشته مانند بسیاری از رشته های سنتی دیگر ضعیف شد، در حالی که به دلیل مشکلات اقتصادی، کسب افراد برق هر روز قطع می شد و این مشکل تاثیر داشت. .

نقاشی های ناصرالدین شاه و رضاخان که عادت داشتند پاره شوند!/ احیای یک هنر

تالانیه همچنین به پرده های سنتی این نوع نقاشی اشاره کرد و توضیح داد: پرده های سنتی درویشی ۷۲ مجلسی داشتند اما حالا اگر از باربرها بپرسید دقیقاً نمی دانند آن ۷۲ مجلس چه بوده است در حالی که تصاویر پرده های قدیمی درویشی است. . با دوربین های آنالوگ موجود است فیلمبرداری شد که عکس خوبی نداریم باید پروپوزال تحقیق تهیه میکردیم جاهای مختلف میرفتیم عکس میگرفتیم و این ۷۲ مجلس را میدیدیم چون محتوای صفحه عاشورا است اما داستان های عامیانه ای مانند مرد لاک پشتی دارد. از جمله این داستان ها می توان به داستان های زرتشتی مانند فرشتگان عدالت و پادشاه زرتشتی اشاره کرد. داستان های علوی هم بود مثل جوانمرد ماسلارول، یعنی با مجموعه ای از هنرهای سنتی، هنرهای عامیانه، فولکلور و… مواجه بودیم. در پرده های درویشی که رمزگشایی و شناخت آن زمان می برد، یعنی ساختن نسخه اصلی دشوار بود.

این هنرمند نقاش در خاتمه گفت: دین و مشکلات دینی ما پتانسیل تولید آثار هنری درباره آنها را دارد چرا که ما ملتی هستیم با ۲۵۰۰ سال تاریخ ملی و ۱۵۰۰ سال سابقه دینی.

نمایشگاه «احیای هنر پرده کشی و نقاشی قهوه خانه ای» تا ۲۳ مردادماه از ساعت ۱۵ الی ۲۰ در خانه هنرمندان ایران به نشانی تهران، خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرست) جنوبی برپاست. . کنار باغ