چرخه معیوب رابطه خودرو و سازنده؛ دود به چشم مشتری می رسد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مشکلات اساسی صنعت خودرو کشور، موضوع وضعیت تامین قطعات و ارتباط خودروساز با قطعه ساز است؛ موضوعی که در این راستا به وجود آمده است. در واقع به دلیل نبود فرم گیر رابطه تجاری صحیح و عدم رشد و توسعه صنعت خودرو، مشکل تولید پیچیده در کشور ما شکل نگرفت و اکنون خودروسازان برای تهیه قطعات مورد نیاز خود با قطعه سازان بی شماری در ارتباط هستند.

فاطمی امین وزیر سکوت از روز اول سکانداری وی این موضوع را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد که برای بهبود ارتباط خودروساز با خودروساز، گیر مجموعه، کاربرد ریختن انجام خواهد داد.

البته به گفته کارشناسان و فعالان صنعت، رقم گیر مونتاژ با دستور و بخشنامه امکان پذیر نیست، بلکه با رفع موانع و بهبود رشد صنعت خودرو و قطعات یدکی، طبیعتا باید شرایط را به سمتی هدایت کرد که خودروساز و خود قطعه ساز می خواهند بسازند.

نمی توان با سفارش ایجاد کرد

در همین راستا اصغر خسروشاهی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در کشور برو با خبرنگار مهر در خصوص بهبود ارتباط قطعه ساز با خودروساز و فرم گیر مجموعه در صنعت خودرو که مورد تاکید وزیر است سکوت وی گفت: سال هاست که هر وزیر و مسئول جدید در حوزه انتخابیه سکوت موضوع را وارد کنید تی. آر وان سریالی را پیشنهاد می کند تی. آر با سازندگان و مونتاژکنندگان قطعات بزرگ وان ایجاد کنید. ایجاد تی. آر حمام را نمی توان سفارش داد، اما باید از شرایط طبیعی خود عبور کند تا ایجاد شود. بنابراین تا زمانی که شرایط طبیعی فراهم نشود، نمی توان آن را ایجاد کرد تی. آر وان امیدوار بود. این هرگز از نظر دستوری اتفاق نیفتاده است، هرگز پیش از این اتفاق نیفتاده است، اکنون نیز اتفاق نمی افتد.

وی افزود: در یک مقطعی تعداد خودروها کم بود و خودروساز با هر یک از قطعه سازان قرارداد بست و قطعات را برداشت و مونتاژ کرد. با افزایش ترافیک خودرو، قطعه سازان به طور طبیعی رشد می کنند و خودروسازان نمی توانند با هزاران قطعه ساز ارتباط برقرار کنند و به این مجموعه ها تحویل داده می شوند و مجموعه خودروسازان را نیز تحویل می دهند.

اگر خودروساز رشد کند، مجموعه نیز رشد می کند

خسروشاهی گفت: این مشکل به میزان رشد خودروساز بستگی دارد. یعنی هر چقدر هم که تولیدکننده ما توسعه پیدا کند و جریان تولید افزایش پیدا کند، طبیعتاً خود خودروسازان تمایل دارند که به قطعه سازان بزرگ بپیوندند و قطعات را به طور کلی بگیرند. به عنوان مثال، داشبورد از صدها قطعه تشکیل شده است. سازنده خودرو می تواند با یک قطعه ساز بزرگ قرارداد ببندد تا کل مجموعه داشبورد را مونتاژ کرده و در یک مجموعه به سازنده خودرو تحویل دهد. در اینجا قطعه ساز بزرگ با قطعه سازان کوچک قرارداد می بندد و قطعه کوچک را تحویل می دهد و به صورت مجموعه در اختیار خودروساز قرار می دهد.

نائب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات و مجموعه های خودرو در کشور ادامه داد: این مشکل به تدریج در روند رشد صنعت خودرو در حال شکل گیری است؛ در حالی که این مشکل در حال شکل گیری است. ما در ۲۰ سال گذشته قطعه ساز بزرگی نداشته ایم، اما با رشد صنعت خودرو، برخی از قطعه سازان رشد کرده و به تدریج تبدیل به یک قطعه ساز شده اند. در کشورهای توسعه یافته مانند کره جنوبی، ژاپن و داریم ما نیز مجموعه داریم، اما این تولیدکنندگان در سراسر جهان با رشد صنعت خودرو و بر اساس روابط تجاری شکل گرفتند تولیدکنندگان با رشد صنعت خودرو و بر اساس روابط تجاری شکل گرفتند و لزوما با ورود وزارتخانه و دولت شکل نگرفتند.

وی گفت: فرآیند مونتاژ در ساخت ماشین آلات و ساخت قطعات باید به صورت طبیعی انجام شود. در واقع هر زمان که مشکلات صنعت خودرو در کشور حل شود، مجموعه به صورت خودجوش و طبیعی شکل می گیرد.

سازنده قطعه باید پتانسیل ساخت را داشته باشد

خسروشاهی با بیان اینکه صنعت خودرو در کشور مونتاژی تا کجا پیش رفته است، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی قطعه ساز در کشور داریم که مونتاژ می کنند، بنابراین خود خودروسازان باید با این قطعه سازان کار کنند نه وزارت. سکوت یا آه تو درو در این مورد به عنوان یک فرمان; به عنوان مثال خودروساز برای دریافت اکسل باید با یک شرکت بزرگ قرارداد ببندد و این مونتاژکننده قطعات را از قطعه سازان کوچک گرفته و مونتاژ می کند و مونتاژ اکسل را به خودروساز تحویل می دهد.

وی ادامه داد: البته قطعه ساز نیز باید پتانسیل ساخت مجموعه را داشته باشد; یعنی سرمایه گذاری کرده و وضعیت تولید را برای جذب خودروساز بهبود بخشیده است.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان و قطعه سازان خودرو در کشور یادآور شد: در واقع اگر قطعه سازان ما رشد کنند و خودروسازان به سمت افزایش تولید و رفع موانع حرکت کنند، خود به خود مونتاژ در صنعت خودرو شکل می گیرد.

دولت نمی داند چه نقشی دارد

خسروشاهی در خصوص نقش دولت در این مجموعه گفت: مشکل کار دولت های ایران این است که نمی دانم چیست. آره شما هستید؛ در واقع دولت نمی داند تصمیم گیرنده است یا باید در اجرا دخالت کند. گاهی این دو را با هم جمع می کند، یعنی سیاست گذاری و اجرا می کند. هرچند در هیچ کشوری دولت در اجرا دخالت نمی کند.

دولت باید سیاست گذاری کند نه اینکه آن را اجرا کند

وی گفت: رابطه قطعه ساز و خودروساز یک رابطه تجاری است و خودشان باید این رابطه را تنظیم کنند. دولت باید سیاست گذاری کند و با برنامه شرایط سرمایه گذاری را تسهیل کند ریختن زمینه دقیق توسعه صنعت خودرو را فراهم کنید، در همه زمینه ها اعم از خرید، فروش، روابط قطعات خودرو و سازنده و غیره دخالت نکنید.

خسروشاهی با بیان اینکه وزارت سکوت وی تاکنون با قطعه سازان جلسه ای نداشته است، گفت: دولت به این دلیل وارد مرحله اجرا می شود که نمی خواهد یا نمی تواند به وظیفه اصلی خود که سیاست گذاری است عمل کند. از آنجایی که دولت نمی خواهد یا نمی تواند به وظیفه اصلی سیاست گذاری خود عمل کند، وارد فاز اجرایی می شود و در تمامی امور مربوط به صنعت دخالت می کند. این بزرگترین مشکل کشور ماست.

وی ادامه داد: اکثر دولتمردان ما شرح وظایف خود را نمی دانند و به جای اصلاح سیاست، در اجرا دخالت می کنند، بنابراین طبیعی است که صنعت خودرو در شرایط امروز قرار بگیرد و بهبود نیابد.

بدهی خودروسازان ریشه در کمبود نقدینگی دارد

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص بدهی خودروسازان به قطعه سازان افزود: بدهی خودروسازان به قطعه سازان حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است و این به دلیل نقدینگی است. مشکلات خودروسازان

خسروشاهی گفت: مشکل نقدینگی از آنجا ناشی می شود که خود خودروسازان ما می گویند محصولات خود را با زیان می فروشند. یعنی سال به سال سرمایه کاهش می یابد، بنابراین وام و تسهیلات با بهره بالا عقد می شود. دوباره ضرر و دوباره وام با بهره بالا. این چرخه تا کاهش نقدینگی ادامه می یابد. نتیجه این کاهش نقدینگی این است که طرفین نمی توانند پول و بدهی بانکی را پرداخت کنند و این زیان هر روز انباشته می شود.

وی در خصوص ریشه مشکل نقدینگی تصریح کرد: ریشه این مشکل در قیمت گذاری است که از نزدیک به دولت نهم آغاز شد. از همین دوره خودروسازان تا بدتر شدن و این روند ادامه دارد و ادامه دارد سالهای در گذشته راه حلی برای رفع این مشکل اندیشیده نشده است.

خودروساز باید هزینه ها را کاهش دهد اما جایی ندارد

خسروشاهی گفت: البته موافقم که خودروسازان هزینه های خود را کاهش دهند، اما محدودیت هایی وجود دارد. مثلاً نیروی کار مازاد دارند که یک هزینه عمومی است، اما دولت هیچ وقت برای خودروسازان کاهشی استخدام نمی کند. بنابراین این دور باطل ادامه دارد.

خودروساز نمی تواند انتظار بهبود کیفیت قطعات را داشته باشد

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان و قطعه سازان خودرو در کشور گفت: وقتی قطعه ساز پول خود را به موقع دریافت نکند دچار مشکل می شود و توان سرمایه گذاری خود را از دست می دهد و نمی شود. بتواند مواد را به موقع تهیه کند.

وی افزود: خودروساز در حالی که پول قطعه ساز را معطل می کند، از نظر کیفی نمی تواند به قطعه ساز فشار بیاورد و خود به خود کاهش می یابد. وقتی خودروساز پول قطعه ساز را به تاخیر می اندازد، نمی تواند به کیفیت قطعه ساز فشار بیاورد و خود به خود کوچک می شود.; وقتی قطعه ساز باید ۱۲۰ روز هزینه کند اما اعطا نمی کند، به محض اینکه قطعه ساز قطعات را تحویل می دهد، نمی تواند به قطعه ساز فشار بیاورد. حق شناسی میتونه باشه.

خسروشاهی گفت: از این رو در اصلاح مصالح، بهسازی قطعات، سرمایه گذاری ها اثرات منفی می گذارد و هر روز که می گذرد بدتر می شود.

به گزارش مهر، همانطور که گفته شد تا زمان مشکلات صنعت خودرو از جمله تولید، قیمت تکلیفی، انحصار، کمبود نقدینگی، هزینه های مازاد، بدهی و… حل نمی شود و دولت فقط می خواهد بخشنامه و بخشنامه نحوه عملکرد خودروسازان را صادر کند. گیر امید به بهبود آهسته غیرممکن است.

اگر این صنعت با اجبار توسعه می یافت، قطعاً در طول سال ها این اتفاق می افتاد و امروز در جایی نبودیم که مردم برای خرید خودرو مجبور به شرکت در قرعه کشی یا قرعه کشی شوند. کارخانه گاهی تا ۲۰۰ میلیون تومان هم می رسید. این برای محصولاتی است که با تردیدهای جدی در مورد کیفیت و ایمنی روبرو هستند.